Tyskland

Tyskland er et land jeg har vært i mange ganger, 10 totalt. Samtidig er dette et land som jeg gjerne skulle ha sett mye mer av, da mange av turene har vært kortvarige på ulike måter. I mine er øyne er Tyskland en meget undervurdert feriedestinasjon, og jeg har mange planer for turer dit i fremtiden. Skal til dette spennende landet allerede i sommer.

Første gang jeg var i dette landet var i 1990, tror jeg. I forbindelse med en ferie i Danmark, vi hadde base ikke langt fra Esbjerg. Vi dro til Flensburg i Schleswig-Holstein. Husker ikke så mye annet enn at vi besøkte et torg der vi antagelig spiste. Vi fikk også mulighet til å kjøre veldig fort på autobahn. I 1992 var vi på en litt større tur i Vest-Europa og overnattet på et koselig sted rett over grensen til Moseldalen, som også grenser til Luxemburg. Jeg er ganske sikker på at stedet lå i Saarland. Senere har jeg vært på to turer til Kiel i Schleswig-Holstein med Color Line. En med morfar og mormor 1991 og en 1997 med morfar. Første gangen var det mest handling, men andre gangen fikk vi muligheten til å rusle litt i byen. Det var altså fire ganger i Tyskland. Nedenfor er bilder fra disse to turene til Kiel.

Femte gangen jeg var i Tyskland var i forbindelse med en interrailtur, jeg reiste alene i 2001. Jeg kom med ferge til Puttgarden fra Rødby i Danmark og reiste videre til Hamburg. Hamburg er et eget byfylke i Tyskland. Der møtte jeg tre svenske jenter, og vi ble enige om å dele på overnatting. Vi dro sammen videre til Berlin og brukte en hel dag der. Jeg husker spesielt at vi gikk mye rundt i Tiergarten, og vi fikk et sniktitt på Berlinmuren. Berlin er absolutt en by jeg vil se mer av. Vi tok derfra nattoget til Warszawa. På hjemreisen skjedde det ikke så mye mer enn et kort togbytte i Hamburg. Jeg hadde da vært i 5 nye fylker i Tyskland, nemlig Brandenburg, Berlin, Hamburg, Mecklenburg-Vorpommern og Niedersachsen.

Sommeren 2010 dro vi igjen med Color Line til Kiel, denne gangen ble det to netter i Lübeck. Vi hadde med vår eldste datter, hun var da ca ett år gammel. Da vi ankom Kiel brukte vi mye av dagen til å se oss rundt i Kiel og handle. Deretter var det en times reise langs motorveien til vakre Lübeck. Byen er en gammel handelsby som var sentral i det Hanseatiske forbund. Gamlebyen er en øy som omkranses en elv. Byen er også kjent for sin fantastiske marsipan. Mitt absolutte høydepunkt for denne turen var båtturen rundt gamlebyen, et virkelig vakkert skue. Jeg likte byen svært godt, særlig likte jeg den koselige atmosfæren. Byen er for øvrig også på Unescos verdensarvsliste.

Året etter dro jeg på tur med noen kompiser til München i Bayern, for øvrig mitt åttende fylke i Tyskland. Vi var der i forbindelse med Oktoberfestivalen, noe som i seg selv var litt av en opplevelse. På dagtid fikk vi mulighet til å besøke BMW-museet, Hofbrauhaus og Nymphenburg slott.

Sommeren 2018 dro vi på tur til Überlingen – en landsby helt sør i Tyskland, som ligger ved Bodensjøen, i fylket Baden-Württemburg. Jeg fikk dratt en tur innom Enklaver og Eksklaven Büssingen, og besøkt tre verdensarvsteder og mange andre høyedepunkter som du kan lese om på disse innleggene: Sommerens store tur til Bodensee,  En kort rapport fra reisen til Bodensee, Bodensjøen – dag 1, Bodensjøen – dag 2 -Mainau, Bodensjøen – dag 3: reisen til Liechtenstein (del 1)Bodensjøen dag 3: Reisen til Liechtenstein(del 2)Bodensjøen dag 4, 5 og 6. På grunn av forsinkelse med flyet ved mellomlandingen i Frankfurt, fikk jeg også en halv dag i Frankfurt min tiende tyske delstat Hessen som du kan lese om: Bodensjøen hjemreisen.

En av mine største drømmer for Tyskland var et gjensyn med Berlin. Dette er en by jeg fikk alt for liten tid til å utforske på interailturen i 2001. Høsten 2021 fikk jeg og min yngste datter endelig anledning til å besøke Berlin. Vi var der tre dager der den ene dagen gikk til å besøke Potsdam dets palasser. Du kan lese om denne turen her: Høsttur til Berlin. Et halv år senere, våren 2022 fikk jeg igjen mulighet til å dra tilbake til Tyskland med min eldste datter. Denne gangen gikk turen til tre dager i Hamburg der den ene dagen gikk til fylket Bremen. Du kan lese om denne turen her: Hamburg/Bremen.

Jeg har til nå vært i 11 av 16 fylker i Tyskland og er nå halvveis til målet jeg har satt meg om å besøke alle fylkene i Tyskland. Jeg mangler nå Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen, Rheinland-Pfalz og Nordrhein-Westfalen. Slik er Tyskland delt opp, i følge Nomadmania.com(noen av fylkene er delt i to). På mosttraveledpeople.com har Tyskland delt inn i ytterligere to regioner; Helgoland sør for Danmark og Büssingen, en enklave innen for Sveits sine grenser.

Tyskland er et land som jeg trolig aldri blir helt ferdig med. Det rommer så mange skjulte skatter, skatter jeg vil tro ikke er åpenbare for de fleste. Jeg drømmer også om å besøke Køln med den store gotiske kirken. Jeg skal skrive et eget innlegg om gotiske kirker ved en senere anledning. Dresden sitter også høyt på listen. Disse to stedene er bare et lite utvalg av det jeg ønsker å besøke i Tyskland.