En kort rapport fra reisen til Bodensee

Da er vi nettopp kommet hjem fra sommerens store happening, ferieturen til Überlingen ved Bodensee. Vi, eller mest jeg, har brukt mye tid til å planlegge turen slik at vi skulle få med oss flest mulig antall nye steder, slik det sømmer seg for den selverklærte Verdensnerden. Planleggingen av turen kan du lese på: Sommerens store tur til Bodensee. Turen gikk altså mer eller mindre etter planen. Vi stokket om på noen dager på grunn av været. Vi fikk også en halv dag i Frankfurt da vi ikke rakk transitten. Jeg hadde ikke fått til alt dette, hadde det ikke vært for min fantastiske kone som lar meg oppfylle mine reisedrømmer og våre to flotte barn som blir med på det meste.

Det er for øvrig fruen som står får mesteparten av fotograferinga på de reisene vi har sammen. Jeg vil i løpet av sommeren publisere innlegg som beskriver mer detaljert hver eneste dag, og som inneholder disse hovedtemaene:

Dag 1. Fly til Zürich Airport. Biltur til Rheinfall, der vi også fikk til en båttur. En liten avstikker til den tyske enklaven Büsingen. Middag i idylliske Stein am Rhein før vi forlot Sveits og kjørte over grensa til Tyskland, og til ferieleiligheten i Überlingen.

Dag 2. En forfriskende båttur på Bodensjøen, til den vakre «blomsterøya» Mainau. Der tilbrakte vi hele dagen, og storkoste oss. Det var nok av opplevelser der, for både store og små.

Dag 3. Dagstur til Liechtenstein med stopp i Reichenau, St. Gallen, Appenzell og Lindau.

Dag 4. Tur til dyrereservatet Affenberger Salem, og bading på ettermiddagen i Überlingen Therme.

Dag 5. Barna fikk velge, og det ble en tur til fornøyelsesparken Ravensburger Spieleland, noe som var midt i blinken for alle! Nesten ikke køer, stort anlegg. Vi avsluttet dagen med middag i Meersburg, på en restaurant langs strandpromenaden med fin utsikt over Bodensjøen.

Dag 6. Båttur til Pile dwelling bronsealdermuseum, kunstutstilling med monstertema på bymuseet i Überlingen, og kveldsbading i Bodensjøen.

Dag 7. Biltur tilbake til Zürich Airport, noen timer i sentrum av Zürich, dernest fly til Frankfurt.

Dag 8. En halv dag i Frankfurt før vi fløy hjem.

Tilsammen oppnådde jeg mye på kort tid, med tanke på kvantitet – og det er det som teller! Ett nytt land, syv nye regioner i følge mosttraveledpeople.com, tre nye regioner i følge nomadmania.com, tre nye Unesco verdensarvsteder og 29 punkter på series samlingen til nomadmania.com (eller prikker som barna mine kalte det. De gikk litt lei mine prikker etter hvert ;-). Jeg er ganske fornøyd når jeg allerede har fått 19 prikker hittil i år; 18 i Paris, pluss Fredriksten festning og fire Unesco verdensarvsteder.