Bodensjøen – dag 2 -Mainau

Planen denne dagen var opprinnelig å besøke «Pile dwelling» museum og bruke ettermiddagen til bading på Meersburg Therme. Da værmeldingen spådde den gråeste og kaldeste dagen denne uka, valgte vi å endre planene deretter. Vi bestemte oss dermed for å besøke blomsterøya Mainau. Mainau er ikke et «checkpoint» på min liste, men øya er nevnt som en av de største attraksjonene ved Bodensjøen (og burde kanskje vært et «checkpoint»?) Øya ligger en kort, men idyllisk 20 minutters ferjetur unna. Båten gikk først klokka ti,  og vi hadde derfor tid til en god frokost på takterrassen. Det at vi innbilte oss at vi hadde veldig god tid, viste seg å være en illusjon, og førte til at vi så vidt rakk båten (!)

Båten var en middels stor ferje, som med sine tre etasjer minnet mest om Nesoddbåten. Vi syns alle det er flott å reise med båt, og få mulighet til å utforske det vakre landskapet rundt Bodensjøen fra vannet.

Vel framme brukte vi først en del tid på å vandre rundt i det enorme og vakre parkanlegget, og se på de fargerike blomsterbedene fra alle verdens land. Bare se på alle de flotte bildene!

Etter en stund kom vi fram til en slags minibondegård. Der fikk barna ridd på ponnier og matet geiter for vi tok en lengre pause ved en imponerende lekeplass av relativt grei størrelse.

Etter en grei lunsj vandret vi videre mot sommerfuglhuset. Dette var et slags drivhus med sommerfugler fra alle verdens hjørner. Spesielt kona likte dette godt.

Da vi ble ferdige der, hadde vi en time til fergen tok oss tilbake til Überlingen, Vi fant en koselig kafè på strandpromendaen, der vi unnet oss en gigantisk iskreasjon. Veldig behagelig og koselig dag, der vi kunne hvile og lade batteriene. For neste dag skulle vi på den store turen til Liechtenstein!