Hamburg/Bremen

For en uke siden besøkte jeg og min eldste datter på 12 Hamburg. Vi hadde bestilt fire netter og hadde også en dagstur til Bremen. Min datter ønsket å besøke en større by og har den siste tiden utrykt interesse for Tyskland og det tyske språk. Da jeg nylig har vært på Høsttur til Berlin var Hamburg den byen som var lettest tilgjengelig med bonusbiletter. På toppen av dette ga en slik reise en ny tysk delstat med besøk av Bremen og derav en ny region i nomadmania.com og to nye Unesco verdensarvsteder. Hamburg har jeg tidligere besøkt i 2001. Likevel føler jeg det ikke teller. Dette da byen var en stoppested for togbytte fra Danmark og videre mot Berlin. Jeg ankom på kvelden, overnattet og tok toget på morgenen. Jeg var også innom på veien hjem på samme tur. Har nesten kun sett hovedjernbanestasjonen.

Torsdagen var en såkalt reisedag. Etter en mellomlanding Kastrup vi Hamburg klokken fire. Vi skulle bo i en bydel som heter Altona som ligger vest for sentrum, lett tilgjengelig med S-banen. Vi avsluttet dagen med en god middag på en pizzarestaurant i Altona.

Godt utvilt gikk vi i gang med å oppleve Hamburg. Denne dagen var planen å gå inn til sentrum via Altona. Fra Altona jernbanestasjon og sentrum gikk vi østover mot sentrum. Derfra har du en lengre gågate som legger til rette for å gå mot sentrum. Det første jeg ville se, og dette er litt sært, men det var på veien var en eldre jødisk grav. Det er såpass spesielt at de har søkt om at denne gravplassen skal innlemmes i UNESCO sin verdensarvområde. De bygger et velkomstsenter, men området var stengt for besøk. Men jeg tok et bilde gjennom gjerdet. Like etter gikk vi forbi Reperbahn. Gaten er kjent for prostitusjon, men også mye liv og ikke minst Beatles første konsertscene. På enden av denne gaten finner du Panoptikum. Panoptikum er et voksmuseum i mindre skala enn Madame Toussaud. Etter en god lunsj gikk vi inn i St.Mikaels kirke. Hovedfokuset her var å få en utsikt over byen. Min datter ville prøve å ta trappen og ikke heisen. Vel framme fikk vi en flott utsikt. Det blåste mye sur vind og vi var der ikke lenge.

Nede på bakken gikk vi mot havneområdet som har noe lignende transformasjon som Bjørvika har i Oslo. Innenfor Hafencity som det blir kalt ligger Speicherstadt. Som er verdens største varehusområde. Området ble innlemmet som UNESCO verdensarvsted i 2015 og jeg samler på slike steder. Hafencity har flere attraksjoner det er verdt å få med seg. Målet vårt var først den interaktive opplevelsen Hamburg Dungeon. Her var det ikke lov å ta bilder eller og telefonen måtte være i flymodus. Her ble ble i en gruppe på ca 25-30 tatt med på en reise der vi lærte om alt om den dystre delen av Hamburgs historie. Temaer som tortur, Hamburgs brann i 1842, inkvisisjonen et pest sykehus med mer var tema. Opplevelse varte i en time med diverse scener og effekter med skuespillere. Det er lurt å kunne litt tysk for å få en god opplevelse, ellers blir du pekt ut som trollmann i inkvisisjonen slik jeg ble. Jeg ble dømt til splitting. Like ved siden finner du Miniatur Wonderland som er verdens største modelljernbane. De har temaer fra blant annet Amerika, Tyskland, Skandinavia og Italia. Veldig imponerende. Til slutt dro vi til Hamburg konserthus, et arkitektonisk ikon i Hamburg med gratis inngang. Her er det verdt å gå innom en kort tur. Vi avsluttet dagen med en god hamburger i Hamburg.

Lørdagen var dagen da vi skulle ut av byen. Når jeg reiser på storby har jeg i de siste årene brukt en av dagene til å dra utenfor hovedbyen. Da jeg og kona var i Paris hadde vi en dag i Versailles, turen til Riga var kombinert med en dag med leiebil rundt på landsbygda, med fokus på Rundale Palace og Venta Rapids, turen til Vilnius var kombinert med en dag leiebil med besøk til borgen Trakai og det arkeologiske området Kernave og til slutt turen til Berlin var kombinert med dagstur til Potsdam. Denne dagen skulle vi til Bremen. Byen ligger litt over en time unna med tog. I likhet med Hamburg og Berlin er Bremen en egen delstat i Tyskland. Denne delstaten er delt i to, litt spesielt, Bremen og Bremerhaven. Bremen er den tradisjonelle gamle hanseatbyen og Bremerhaven er en moderne havneby. Vi valgte å besøke Bremen av praktiske og tidsmessige hensyn. Jeg fikk med besøk til Bremen en ny region i nomadmania og også min tiende tyske delstat. Nå mangler jeg fem for å ha besøkt alle. Byen ligger også på Unesco sin verdensarvsliste av åpenbare grunner. Torget i sentrum er svært vakkert. I tillegg har byen en gamleby med trange smug og mye spennende småbutikker for de fleste. Datteren min fant flere spennende krystallbutikker. Før vi tok toget tilbake var vi innom Overseas museum. Her fikk vi lære litt av hvert av alle verdens kulturer delt inn i verdensdeler. En slags moderne stor versjon av etnografisk museum. Anbefales for alle aldre. Vil tilbake i Hamburg gikk vi litt i gågaten i sentrum. Denne gangen fikk min datter bestemme middag. Det ble McDonalds.

Søndag var den siste dagen i Hamburg. Vi brukte lang tid på å komme i gang, men jeg var tålmodig. Vi kom til Illusjonsmuseet. Det var ikke ledig og vi måtte vente to timer for å få plass. I mellomtiden gikk vi langs innsjøen som heter Aussenalster for utsikt og bilder. Vi var også en time i Hamburg kunsthall. Dette museet vil jeg sammenligne med nasjonalgalleriet. Her finner du kunst fra det fleste tidsperioder. Fra barokken til impresjonismen og videre til modernismen og vi endte i en avdeling for moderne kunst. Absolutt å anbefale hvis du liker slike ting. Illusjonsmuseet var en skuffelse. Det var ganske lite og du finner slike museer overalt i verden. Kvelden gikk til å vandre rundt i sentrum. Blant annet gikk vi forbi det imponerende rådhuset. Vi avsluttet dagen på Brooklyn burger restaurant. Flyet gikk tidlig dagen etterpå med mellomlanding i Stockholm. Klar for ny tur til sommeren.