Høsttur til Berlin

Jeg har lenge vært klar for å reise og ventet spent på at det kunne være mulig å reise på storbyferie. Når regjeringen åpnet opp samfunnet var jeg klar til å bestille. Jeg hadde sett for meg å reise uke 43 med min ene datter. Den andre var på leirskole denne uken så de passet fint å gi fruen en friuke. Hvor vi skulle reise ble litt tilfeldig. Det var mange andre som bestilte tur denne uken og det som var igjen av lett tilgjengelige bonusreiser var Berlin og Brussel. Jeg hadde besøkt begge byene tidligere. Likevel hadde jeg kun vært en halv dag i Berlin i 2001 og følte at jeg ikke hadde fått et grundig nok innblikk av denne byen. Min korte tur tidligere i Berling som var i 2001 kan du lese om her: Tyskland. Derfor tok jeg og min yngste datter på ti år turen dit. Vi var der mandag til fredag.

Den første dagen ble stort sett en reise dag. Da vi ankom hotellet var det stengt på grunn av lite dekning av gjester under corona. Etter en telefon fikk vi et annet hotell samme kjede. Med en tiåring og bærende på kofferter ble det ikke en optimal start. Kvelden brukte vi på å gå til Alexanderplatz, langs Unter den Linden og videre langs Friedrichstrasse. Vi endte kvelden med en god middag på en klassisk bayersk restaurant.

Tirsdagen startet moroa for alvor. Vi begynte med et av trekkplastrene for min datter. Dyreparken! Zoologischer Garten Berlin som er verdens mest artsrike dyrehage. Parken har en lang historie og har vært i drift siden 1844. Her var det mange dyr jeg aldri har sett før, og det aller viktigste for min datter og å se var panda. Dette var første gang jeg har sett panda og. Planen videre for oss var å gå til spionmuseet. Her var det fullbooket og vi vi bestilte til torsdag. Det samme skjedde ved egyptisk museum, som ble booket til torsdag. Vi hadde da en ettermiddag uten planer. Jeg, eller Verdensnerden i dette tilfellet, hadde som mål for turen å besøke tre UNESCO verdensarvsteder under turen til Berlin. En av disse er «Berlin modernism housing estates». Kort fortalt er det boligblokk områder bygd i modernistisk stil i mellomkrigstiden. Det finnes 6 slike områder i Berlins forsteder. Jeg valgte det mest det området som jeg trodde var lettest tilgjengelig. Men vi kjørte oss litt bort da kartet ikke samsvarte med stengte S-bahn linjer. Til slutt kom vi ditt. Se for deg å bruke en time for å komme til Romsås. Ikke det mest spennende UNESCO verdensarvstedet, med andre ord. Men det teller som et besøk.

Onsdagen skulle vi litt lenger. Jeg hadde lenge tenkt at ved en utflukt til Berlin, var en tur til Potsdam en halvtime unna obligatorisk. Palaces and parks om Potsdam and its palaces ligger på UNESCOs verdensarvliste, så jeg måtte dra dit. Hjemme har jeg en bok som heter the Great book of world heritage sites. Her har jeg sett bilder fra Potsdam og spesielt slottet som heter Sanssouci. Vel framme etter en halv times tur med S-bahn kom vi fram til Potsdam. Jeg var klar over at parkanlegget til Sanssouici var en stor opplevelse i seg selv. Likevel var jeg ikke klar over at Potsdam by var like flott og imponerende. Potsdam har også en rik historie. Potsdam var tidligere Prøysens hovedstad frem til 1918, byen fungerte som forhandlingssted for avslutning av andre verdenskrig og er nå delstaten i Brandenburg. Vel fremme i parken kom til, begynte vi i det romerske badet. Her fikk beskjed om at selve Sanssouci slott var fullbooket, men vi fikk billetter til det nye palasset og andre slott i samme park. Etter å ha brukt mange timer i parken brukte vi noen timer videre i Potsdam sentrum der vi blant annet gikk i gågaten og avsluttet på toppen av St Nicholai kirken med utsikt over hele byen. Tilbake i Berlin hadde vi noe mer tid. Vi bestemte oss å dra på DDR museum, og det var ledig. Her fikk vi se hvordan de levde i Øst-Tyskland under den kalde krigen. Dette var en svært interaktivt museum og min datter elsket det. Anbefales!

Torsdagen var nok en dag med museum. Jeg hadde allerede fått billetter til Spionmuseet. Dette museet handlet om spionering men mest fokus på den kalde krigen. Veldig interaktivt og spennende for både far og datter. Jeg er imponert over kvaliteten på de tyske museene. Deretter dro vi videre til neues museum med fokus på Egypt som ligger på Museumsinsel som ligger på UNESCOs verdensarvsliste. Trodde jeg. Nei vi hadde fått billetter til Pergamon museum som har fokus på Babylon og islamsk kunst. Imponerende nok men kanskje litt sært for en tiårig datter. I forkant av museumsbesøket fikk vi også besteget toppen av Berlinerdom, med flott utsikt over Berlin. Etter et litt teoritungt museumsbesøk fikk min datter velge. Vi sto foran en hylle full av brosjyrer. Magisk museum ble det! Museet var og og viste seg å ha mer fokus på stjernetegn og kinesiske år en jeg foretrekker, men greit nok. Sent på kvelden fikk vi dratt til et område der Berlinmuren fortsatt er intakt.

Berlinmuren

Vi skulle dra av gårde tidlig og flyet gikk klokken ett. Etter frokost ble vi enige om å ta en rask tur til Checkpoint Charlie som var den eneste grenseovergangen mellom Øst og Vest Berlin i den kalde krigen. Vel framme på flyplassen fikk vi beskjed om at flyet var forsinket. Vi rakk da ikke transitt i Kastrup og og kom senere hjem enn planlagt. Veldig fornøyd med to utenlandsreiser i disse pandemitidene.