Fra Pinsetur til Paristur

I går kom jeg hjem etter en fantastisk pinsetur til Hvaler. Planene jeg hadde kan du lese på Pinsetur med barna. I morgen ettermiddag reiser jeg til Paris. Planene for denne turen kan du lese på Årets vårtur går til….. Paris!

Mine planer for turen til Hvaler var relativt ambisiøse. Likevel føler jeg at jeg fikk opplevd mye. Fredagen gikk mest til kjøring og slå leir for natta – pakke ut og sette opp teltene. Lørdag brukte vi formiddagen til å være ute på sjøen, i den idylliske skjærgården. Det ble fisket og badet og ellers mye frilek. Barna lekte fint sammen, og koste seg. Etter lunsj var det planlagt opprydding av søppel i fjæra. Jeg fikk da anledning til å reise på min egen ekspedisjon, og kjørte til Sarpsfossen. Den er Europas største foss i antall kubikkmeter sekund, dvs. vannmengden som renner nedover per sekund. Det rant over 2000 kubikkmeter vann i sekundet når jeg var der. Et virkelig imponerende vannfall. Litt synd at den er så regulert. Da får man ikke den samme følelsen som hvis fossen var helt naturlig bygd.  Bilder og filmer ser du her.

Jeg kjørte videre til Fredriksten festning i Halden. Dette var en stor opplevelse. Et virkelig mesterverk av en festning. Uinntakelig har historien vist. Det var ikke vanskelig å se hvorfor. Bare se på bildene.

Da jeg kom hjem gikk resten av lørdagen til grilling, leirbål, lek for barna og mye hyggelig prat for de voksne.

På søndagen hadde vi en kanotur, tilsammen var vi 22 kanoer. Jeg var i båt med mine egne barn. Vi padlet et ganske langt strekke på den åpne skjærgården til en øy der vi stoppet og utforsket øya. Turen gikk ganske lett, da vi hadde både medstrøm og medvind. På veien tilbake var det mye verre. Vi skulle først en liten tur over til en annen øy slik at vi fikk det roligere i et sund mellom to øyer. Det var ikke lett i det hele tatt. Jeg som eneste voksen i kanoen gjorde den baktung, og barna var ikke erfarne nok til å bidra noe særlig. Ikke så veldig erfaren jeg heller, for øvrig. Det endte med at en båt kom oss til unnsetning, og vi kjørte sammen til dette sundet. Der ble alle samlet og vi bandt oss sammen og vi var på slep. Flere ble tauet inn med motorbåt. Uten denne hjelpen hadde jeg ikke klart å komme tilbake til land. Jeg var derfor helt utslitt da vi kom fram. Vi lærte imidlertid mye om å ferdes på sjøen. Har ikke så bilder derfra, da jeg hadde mer enn nok med kanoen og meg selv.

Etter lunsj var det satt av tid tid frilek, fisking og bading i skjærgården. Jeg inviterte derfor barna mine og en kamerat med på utforsking av Hvaler med en is som belønning. Det ville de svært gjerne bli med på. Vi kjørte derfor til den ytterste øya som er mulig å nå med bil, nemlig Kirkøy. Vi kjøpte en is ved tettstedet Skjærhalden. Et virkelig flott sted å ta en utepils. Jeg skulle derimot ikke ta en utepils, og det var vanskelig å parkere der. Derfor snudde vi og reiste til Hvaler kirke, som ligger på samme øya og parkerte. Her kom vi inn i Ytre Hvaler nasjonalpark. En nasjonalpark jeg ikke har vært i før. Parken har et unikt fugleliv, undervannsliv og sjelden flora og insekter. Fra parken gikk vi en kilometer inn mot stranden til en meget vakkert sted som het Ørekroken, vakrere enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. Ungene bare løp ut i vannet, de vasset først, så badet de og koste seg på denne naturskjønne stranden. Jeg hadde selvfølgelig ikke tenkt på håndklær da jeg ikke hadde sett for meg bading. Det blåste litt, så barna ble kalde og vi kjørte tilbake til speiderleiren. Hyggelig denne kvelden også.20180520_154057.jpg

Siste dagen avsluttet vi med kanostafett. Det var ganske gøy, og noen ble våtere enn andre. Så kjørte vi hjem. Jeg vil svært gjerne dra tilbake, kanskje en gang med bare familien? Det er blant annet en del naturreservater jeg ikke har fått sett på, og jeg kunne også tenkt meg ut på de øyene som ikke kan kjøres til.

I morgen reiser jeg og kona til Paris. Vi gleder oss veldig. Dette er virkelig en knallbra start på sommeren 2018.