Norge og Sverige sommer 2023

Da alt har blitt dyrere i 2023 ble vi enige om å gjøre ferien i sommer enkel og billig. I tillegg hadde jeg og min far en plan om en tur tidlig på høsten. Det ble derfor tre korte turer til i Norge og Sverige.

Den første turen tok jeg med ungene på tur til min fars kjærestes hytte i Ål. På vei til Ål fristet jeg med en tur innom McDonalds på Flå. Visstnok den minste landsbyen i verden med McDonalds. Vel fremme på hytta gikk vi en tur på et utsiktspunkt og fikk utsikt over et flott landskamp. Etter en god natt søvn brukte vi hele dagen på Høyt og Lavt klatrepark to kilometer fra Ål sentrum. Ungene koste seg, men det var nok siste gang jeg er med og klatrer.

Vi skulle tidlig opp neste morgen. Vi hadde bestilt rafting i Dagali klokken 1300. Men først Uvdal stavkirke. Jeg har som livsmål å besøke Stavkirker og før turen hadde jeg besøkt 14 av de 28 stavkirkene i Norge. Uvdal stavkirke var etter min mening en av de fineste opplevelsene med stavkirker. Som en del av inngangen fikk vi rundt i et bygdetun. Veldig koselig. Deretter kjørte vi tilbake til Dagali og hadde en heftig rafting opplevelse. Vi kjørte videre ned mot Kongsberg. På veien besøkte vi Nore stavkirke. Etter en god middag i Kongsberg kjørte vi til Horten der vi overnattet i en sjøbod en venninne av kona hadde tilgang til.

Formiddagen brukte vi i Karljohansvern da jeg også er opptatt av Norske festninger. Her besøkte vi marinemuseet som fortalte historien til det norske sjøforsvaret. Etter museumsbesøket gikk vi rundt på festningsområdet og gikk helt mot den Norske Løve. Lite viste jeg at det var lukket militært område. Jeg ville bare besøke en festning. Det var første lille tur.

Dagen derpå dro vi til Gøteborg sammen med svigerforeldrene. Jeg har tidligere ikke besøkt Gøteborg og som verdensnerd er det litt flaut når du bor så nærme. Første ettermiddagen gikk til å gå litt nærmere sentrum langs Kungsportavenyen. Den neste dagen brukte vi formiddagen til Universum. Universum er en salig blanding av dyrepark, akvarium og teknisk museum. Bygget var enormt og vi brukte lang tid der. Etter Universum gikk vi ned mot Trädgårdsforeningens hage som jeg hadde lagt merke til dagen før. En av mine største hageopplevelser. De hadde blant annet et palmehus og en fantastisk rosehage.

Den neste dagen dro vil til Slottsskogen og den botaniske hagen. Slottsskogen ligger et kvarter unna sentrum med trikk og er et større naturområde. Midt i parken finner du en dyrehage med nordiske dyr. Flott område for barna. Vi gikk videre til botanisk hage på andre siden av en større trafikkert vei. Den botaniske hagen var ganske stor og veldig fin, men personlig likte jeg Trädgårdsforeningens hage bedre. Senere på ettermiddagen ble været litt dårligere og vi dro avsluttet med kvelds billett på Liseberg. Ungene trivdes selv om det ikke var perfekt vær. Dagen vi skulle hjem hadde vi opprinnelig tenkt å oppleve mer av sentrum. Dessverre regnet det voldsomt og vi besluttet å reise hjemover med et langt opphold på til grensehandel.

Noen dager senere dro vi på besøk til en venn meg på hans hytte på Gåsefjorden ikke langt fra Bjørkelangen der vi overnattet en natt. Her ble det bading, båttur og grilling. Kjempekoselig!

Denne sommeren ble korte to uker og det var fint med noen kortere turer. Jeg har derfor spart noen feriedager. Nå venter jeg i spenning på turen den heftig reise til Usbekistan, Kirgisistan og Kasakhstan.