Årets sommertur del 1 Vestfold

Da vi pusset opp kjøkkenet i vinter måtte den store utenlandsturen settes på vent. I tillegg har mye av ferien gått til bygging av ny terrasse. I mangel på tid og penger måtte vi derfor nedtone årets sommertur. I sommer ble det derfor med fem dager i Vestfold og Telemark. Vi skulle ha en natt i Tønsberg, videre en natt i Larvik og to netter utenfor Bø.

Første dag var hovedsaklig en kjøredag. Vi hadde booket et hotellrom på Nøtterøy med gangavstand til Tønsberg. Hotellet het Activehotel. Ved overnatting på dette hotellet hadde vi også gratis tilgang til et lite badeland, med vannsklier og trenings fasiliteter og Lekeland. Veldig praktisk for en barnefamilie. Da været var litt dårlig brukte vi derfor første par timene etter innsjekking på litt bading på dette tilbygget. Senere, på kvelden, fikk vi mulighet til å rusle i Norges eldste by Tønsberg, og Jan Teigens hjemby. Der fikk vi også fortært en svært god biffmiddag ved restauranten Steak. Jeg har også tidligere vært i Tønsberg og synes den ligger fint til ved vannet.

Neste dag ble været finere og vi ville videre til Verdens Ende. Verdens Ende ligger helt sør i Færder kommune. Færder kommune er det første kommunen som ble slått sammen etter kommunereformen 2018. Den består av de tidligere kommunene Nøtterøy og Tjøme, den består også av de nevnte øyene og diverse andre småøyer og skjær. Verdens Ende har et helt spesielt klippelandskap og det føles virkelig som «verdens ende» der. Området gir også flotte bademuligheter.

Senere på dagen dro vi til vårt neste overnattingssted på turen, nemlig Larvik. Havnebyen Larvik har 24000 innbyggere og er kanskje mest kjent for Farriskilden og den sjeldne steinen Larvikitt. Vi hadde booket overnatting på Quality Grand Hotel Farris. Jeg erindret at jeg hadde overnattet der tidligere for 30 år siden i forbindelse med en bordtennisturnering jeg spilte i da jeg var ung. Hotellet var bra med flott utsikt over havnen, frokosten var også bra. Etter innsjekking og litt vandring på havnen fant vi et koselig serveringssted ved et nedlagt pakkhus. Restauranten heter selvfølgelig Pakkhuset. Kjempekoselig.

Etter en god natts søvn skulle vi ha den siste dagen i Vestfold. Fruen ville til Stavern som hun hadde mye gode minner fra på sine yngre dager og ville gjerne dra på strendene i området samt Stavern by. Jeg hadde ikke så mye formeninger om stedet, men det er alltid gøy å besøke et sted du ikke har vært før. Tilfeldigvis hadde kona en kusine som hadde campingvogn på en av disse strendene, rettere sagt Stretere Camping. Vi besøkte derfor kusinen og fikk noen fine timer på formiddagen med bading soling og koselig selskap.

Da vi var mette på bading og soling ville vi besøke Stavern by. Stavern med litt over 5000 innbyggere likte jeg godt.

Mitt store høydepunkt i Stavern var Fredriksvern festningsanlegg. Festninger er jeg veldig interessert som du kan lese om på Norske-festninger. Fredriksvern fungerte som det sjømilitære tyngdepunktet i Norge før 1814. Etter at Norge ble underlagt Sverige fikk Fredriksvern rolle som Norges hoved-marinebase. Fredriksvern ble nedlagt som militært anlegg 2002.

Etter en flott dag i Stavern måtte vi videre til Bø i Telemark. Mer om resten av turen kommer i Årets sommertur del 2 Telemark.

4 kommentarer om “Årets sommertur del 1 Vestfold

1. Anne Bente august 10, 2019 kl. 2:18 pm

Så gøy å lese reisefortelling fra mitt hjemsted. Jeg elsker å være turist i egen by – det vil si Larvik og områdene rundt, og veldig bra å se at du også likte deg her.

Likt av 1 person

• verdensnerden august 11, 2019 kl. 1:52 pm

Hei flott at du likte innlegget. Jeg likte Larvik og omegn og drar gjerne tilbake. Fredriksvern var nok mitt største høydepunktet.