Kroatia

Jeg har vært så heldig å besøke Kroatia to ganger med ti års mellomrom. Landet har mye å by på av historie og kultur, spektakulær natur og en mengde koselige steder å besøke.

Første gangen jeg besøkte landet var to uker sommeren 2007. Dette var min første ferie med min kone. Via Apollo hadde vi bestilt rom ved landsbyen Podgora i Makarska rivieraen. Podgora er en sjarmerende liten ferieby med flotte strender og koselige restauranter. De første dagene gikk til bading men jeg ble tidlig rastløs og krevde utflukter. Vi begynte i forsiktig. Jeg hadde nemlig lyst til å besøke øyene. Etter tre dager tok vi bussen sørover til havnen i landbyen Drvenik. Vi skulle nemlig til fergen til øya Hvar og landsbyen Sucaraj. Dagen der gikk til vandring rundt i landsbyen og et kveldsbad. Vi hadde også en tilsvarende dagstur til øya Brac der vi tok fergen fra den litt større byen Makarska over til havnebyen Sumartin. Til begge disse stedene var det komplisert med offentlig transport. Hvis man skal ta ferge til disse øyene er man nesten avhengig av leiebil for å komme seg rundt. Vi kom oss også rundt på øyene med en arrangert tur fra Podgora. Vi besøkte da den sjarmerende landsbyen Vrboska på Hvar og den kjente stranden Zlatni rat med en menge av turister, der vi fikk noen timer til en dukkert. Stranden har en egen spesiell form og stikker ut som en kniv med strender på begge knivbladene sør på øya Brac.

På denne turen deltok vi også på en arrangert tur til Bosnia og Herzegovina der vil besøkte Sarajevo og Mostar. Beskrivelse av denne turen kommer med mitt innlegg om dette landet.

På samme ferie hadde vi et besøk til den autentiske byen Dubrovnik som vi besøkte i to dager. Byen har historie tilbake til 600-tallet og hele byene er et levende museum. Typisk for slike byer er at de er oversvømmet av alle typer turister på et ganske lite område. Av mine beste minner derfra er vandring på bymuren og en svært god pizzarestaurant. Vi hadde også noen ganske dårlige matopplevelser der.

De siste dagene av denne ferie valgte vi å sjekke ut fra Podgora og dra til Split da flyplassen lå like ved. Split er en by jeg vil anbefale. Det er Kroatias nest største by. Midt i denne moderne byen har vi et Diakletians palass. Både Dubrovnik og Split er på Unesco sin verdensarvsliste.

Ti år senere i 2017 fikk vi mulighet til å besøke dette vakre landet på nytt, denne gangen også med mine to jenter. Da jeg teller land og regioner var det et poeng å ha muligheten til å besøke Slovenia. På denne ferien fikk jeg samlet hele fire regioner som registrert på mosttraveledpeople.com og nomadmania.com. Disse er Istria i Kroatia, Veneto i Italia med en fergetur til Venezia, Friuli Venezia Giulia med en tur til Trieste i Italia og vestlige Slovenia.

På dette innlegget konsentrerer jeg meg om Istria i Kroatia. Istria er en halvøy helt nord i Kroatia. Deler av Slovenia og Italia regnes også som en del av Istria. Istria skiller seg noe fra resten av Kroatia og preges av sin nærhet til Italia. Vi bodde i en campingresort i nærhet til landsbyen Rovinj. Med små barn og sterk varme ble det brukt mye tid til bading og alt for lite utflukter etter min smak. Av store utflukter fikk vi en biltur til Slovenia og Trieste som du kan lese litt om her:Dagen-da-ingenting-gikk-som-planlagt. I tillegg hadde vi en dagstur med ferje til Venezia.

Foruten dette fikk vi tatt to dagsturer med en ti minuters båttur til Rovinj. Rovinj er en landsby med historie tilbake til Romertiden. Landsbyen bærer kanskje mest preg av dens Venetianske underlemmelse. Landsbyen er svært sjarmerende, der gamlebyen ligger på en halvøy med en kirke øverst på høyden.

Den siste dagen skulle vi fly hjemover sent på ettermiddagen fra Pula flyplass. Pula er den største byen på Istria. Vi måtte derfor se Pula. Pula er kjent for sine romerske byggverk. Det aller mest kjente av disse er det romerske-amfiteatret som er det sjette største i verden. Byen har også et flott romersk tempel og flere mindre romerske ruiner.

Jeg vil gjerne besøke Kroatia på nytt. De plassene som ligger høyest på listen er selvfølgelig hovedstaden Zagreb. Byen har historie tilbake til 1100-tallet, og fremstår av det jeg leser som en moderne by full av mye historie. Videre kunne jeg kunne tenkt meg å besøke Krka nasjonalpark og Plitvice nasjonalpark som begge ser ut som flotte nasjonalparker med vakkert dyreliv og spektakulære fosser. Til slutt kunne jeg tenkt meg å besøke de gamle landsbyene Zadar, Trogir og Korcula.

8 kommentarer om “Kroatia

1. Renates Reiser juli 14, 2019 kl. 11:34 am

Så mange fine steder du har besøkt i Kroatia! Har selv vært der to ganger, men holdt meg mest til de samme områdene (Det sørøstlige hjørnet, og stort sett bare noen av de flotte øyene utenfor Dubrovnik). Kunne gjerne tenke meg å reise tilbake for å se mer, men er litt redd for å bare havne i turisttråkket.. Hvordan var Rovinj/Pula? Mindre turister enn lenger sør?

• verdensnerden juli 14, 2019 kl. 6:15 pm

Det var absolutt turister i nord også, og jeg hørte en del norsk. Kanskje ikke så mye som Dubrovnik. Hvis du du vil se færre turister må du nok til innlandet. Zagreb er nok litt ukjent for de fleste nordmenn som turistdestinasjon, så den byen hadde vært kul å besøke. Den delen av landet på østsiden av Bosnia hadde også vært interessant å besøke, fant ikke noe informasjon om dette området. Må sjekke mer inngående. Mitt høydepunkt i nord var amfiteatret i Pula. Rovinj var også superkoselig.

2. Marianne - Glimt av verden juli 15, 2019 kl. 10:27 pm

Jeg besøkte Kroatia for første gang i påsken, og fikk da sett noen av stedene på Istria-halvøya. Rovinj var superkoselig, ruinene av amfiteateret i Pula var flotte. Tror Kroatia har veldig mange hyggelige småsteder og øyer som jeg gjerne besøker etter hvert!

• verdensnerden juli 16, 2019 kl. 9:12 am

Ja, Kroatia har mye å by på. På Istria skulle jeg gjerne også besøkt Porec. Landet har mange koselige småsteder å øyer man kan besøke. På min ønskeliste er Zagreb, Krka og Plicvice.

3. Laila MA - Rundt Ekvator juli 20, 2019 kl. 7:20 am

Mange flotte steder dere har fått med dere, både første gang og nå siste. Jeg har vært i Kroatia 3 ganger, selv om det første gang het Jugoslavia. Da bodde vi i Rovinj og Pula hvor jeg besøkte blant annet det romerske amfiteateret. Artig å se det igjen da jeg ikke har noen bilder fra den turen:-) Tur 2 var seilferie ut fra Split. Mange flotte øyer å seile mellom så det kan anbefales. Siste tur var til Dubrovnic og det var også en opplevlese med mye fin og gammel historie. Zagreb er forøvrig noe som står på listen min også 🙂

• verdensnerden juli 20, 2019 kl. 12:53 pm

Takk for tilbakemelding. Seilferie frister veldig. Må nok ta en tur tilbake for å besøke Zagreb.