Latvia – den andre dagen – Riga

Vi var klare for nye eventyr, og denne dagen skulle vi igjen besøke Riga. Vi startet dagen med litt somling og dårlig planlegging, (togene gikk mye sjeldnere på søndager), og vi var ikke i Riga før tolv. Souvenirbutikkene og markedene var åpne, slik at vi fikk gjort unna den obligatoriske handlingen til resten av familien.

Vel fremme i Riga var min plan å rusle rundt i gamlebyen og hovedsakelig besøke gamle kirker. Datteren min hadde foreslått sjokolademuseet. Jeg fikk forhandlet meg til at vi skulle titte på to severdigheter før vi skulle spise lunsj. Jeg hadde fristet med Friday’ s, som funker for de fleste. Disse to severdighetene skulle vise seg å være de mest interessante i Riga.

Vi besøkte først St. Peterskirken i Gamlebyen. Kirken ble bygget allerede i år 1209. Under andre verdenskrig ble kirken bombet og ble ferdig rekonstruert 1983. Kirken er den høyeste kirken i byen og den er spesielt kjent for utkikkstårnet, der du får en flott utsikt over hele byen. Den lille var litt skeptisk til heisen, men det gikk greit.

Derfra gikk turen til min største opplevelse i Riga. Nemlig Blackheads house, som er et av de viktigste byggene i Riga og symbol på byen. Blackheads house er en guildhall eller gildehus på norsk, en slags handelstandsforening. Bygget ble reist på 1400-tallet men ble totalt bombet i stykker under andre verdenskrig. Bygget ble rekonstruert på nittitallet og er svært interessant å besøke. Bygget er residens for presidenten i offisielle sammenhenger.  I kjelleren – som er det eneste igjen som er originalt – viste de blant annet en film om bombingen og rekonstruksjonen. I første etasje er det en utstilling av vakre pokaler og sølvtøy. Andre etasje er i utgangspunkt en utrolig vakker ballsal.

Videre etter lunsj på Friday’ s hadde min datter sagt seg villig til å besøke to kirker i gamlebyen Domkirken og St. Jacob kirken. Domkirken var helt grei, men unødvendig å besøke med mindre du driver nerdete statistikk slik jeg gjør via Nomadmania.com. I St. Jacob kom vi midt inne i en gudstjeneste, slik at vi bare tittet inn.

Deretter hoppet vi på trikken, vi skulle nemlig besøke sjokolademuseet utenfor sentrum. Sjokolademuseet var ikke verdt det, ikke ta bryet. Jeg sammenligner med mitt besøk med fruen i fjor til Paris på et tilsvarende museum som var fire ganger så stort. Innlegget heter Paris dag tre: Nord for Seinen.

Nå gjenstod det kun en russisk ortodoks kirke som virket svært spennende som jeg hadde observert fra forrige dagens busstur og markedshallene ved jernbanestasjonen. Denne kirken hadde jeg egentlig gitt opp, men datter ble heldigvis med siden hun så en lekeplass. Utrolig vakker innvendig, men det var ikke lov å ta bilder. I slike situasjoner kjøper jeg postkort som jeg tar bilder av.

Deretter hastet vi videre mot markedshallene som vi løp gjennom før vi skulle rekke toget. På veien til markedet oppdaget jeg en kul statue som jeg allerede har lagt ut på instagram. Etter snarturen på markedet tok vi toget hjemover til Jurmala, først til den kule utendørsparken som jeg nevnte i forrige innlegg Latvia – den første dagen. Deretter ruslet vi videre for å spise – for øvrig en av mine beste burgeropplevelser noensinne – før vi avsluttet kvelden med bading på hotellets badeland. Jeg gledet meg til den siste dagen der vi vi skulle kjøre rundt i Latvia.

5 kommentarer om “Latvia – den andre dagen – Riga

1. Desirée travels mars 29, 2019 kl. 7:21 pm

Riga ser ut som en fin by! 🙂 Flotte kirker liker jeg også, og Blackheads House så flott ut utenfra. Høres ut som du er veldig flink til både å finne ting som passer for deg og barna sammen, og til å forhandle frem gode avtaler slik at de blir med på det du vil. Gull verdt, det! 🙂

Liker

• verdensnerden mars 30, 2019 kl. 8:44 am

Ja Riga er fint, men jeg likte Tallinn bedre, Riga er mer storby, største byen i de Baltiske land. Blackheads House var mitt største øyeblikk i Riga flott både utenfor og innenfor. Mye interessant lesestoff i inne å sette seg inn i spesielt i kjelleren. Jeg har etterhvert lært meg å bli en god forhandler.

2. Marianne - Glimt av verden mars 29, 2019 kl. 7:33 pm

Blackheads House er fint på utsiden! Inne har jeg ikke vært, og jeg har heller ikke sett bilder derfra, så jeg hadde faktisk ingen anelse om hva som befinner seg der og hvordan det ser ut.

Liker

• verdensnerden mars 30, 2019 kl. 8:50 am

Ja det kom litt på innfall at jeg skulle dit. Jeg angrer ikke et sekund. Min største opplevelse i Riga. Både vakkert for øyet og mye interessant historie.